15.6.11

ota vuohi taloon

Är man godsägare på ett sånt här ställe så är det ju lite intressant att man vill fira sin födelsedag i en husbil.


Jag ser samma fenomen varje sommar här i grannskapet. En familj med massor med barn och ett enormt och fint hus vid havet hyr eller lånar en husvagn varje sommar, packar in familjen i den och drar iväg nånstans.

Jag kommer osökt att tänka på en bok som vi lånade från bibban för flera år sedan. Det var alltså en barnbok som handlade om en gumma som satt i sin stuga och gnällde över att hon hade trångt.

"Ota vuohi taloon, sanoi vanha viisas Teuvo.
Ota vuohi taloon? Onpas outo neuvo."

Gumman fortsatte gnälla och fick rådet att ta in hönsen, ta in kossan, ta in grisen osv. Teuvos sista råd var att föra ut djuren ur huset. Och då hade gumman inte trångt mera.

Innan vi byggde ut blev vi ibland stressade på den trånga stugan men då kom alltid någon av oss med repliken "Ota vuohi taloon".

Nu är vårt hus större än vad en familj på fyra behöver men vi har ett brännande behov av att inleda semestern i ett tält för tre. Kanske för att få använda repliken "Ota vuohi taloon"?

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna! Menar du månne Stugan är trång som en skokartong av Julia Donaldson och Axel Scheffler? Läste den just i förrgår med ungarna och tyckte den var kul men fick samtidigt kusliga sannfinländska vibbar ... Men så är jag ju en littvetare och såna kan få för sig allt möjligt trams (jfr muminsexdebatten i Hbl, gaah.)
    Herrije vad ert hus är fint!

    SvaraRadera
  2. Det är säkert samma bok vi talar om! Tack för informationen, nu vet jag vad jag ska leta efter om jag vill återkomma till boken nån gång. Intressanta vibbar du fick av den ;)

    SvaraRadera