9.6.11

byggnadsvård på Borgåvis

Du får fortsätta, nä du får int, du får i 30 år, eller nä, bara ett år, vi tar det ifrån dig och sedan får du hyra det en liten stund utan att veta vad som händer sedan. Så sköter Borgå stad ärendet kring Wilenius Båtvarvs vara eller icke vara. Vi har cyklat förbi slipen många gånger den här sommaren och i dag när vi kom hem från klubben stannade vi.



Byggnaderna är vackra utifrån också men det har vi ju redan sett. Nyfikna som vi är frågar vi förstås om vi får komma in och titta. Och det får vi. Max, som i tidningen beskrivs som frustrerad och uppgiven, är glad och ivrig när han visar oss runt.




Stämningen inne i segelbåtshallen en stekhet dag som den här går inte att beskriva med ord. Några båtar står ännu inne men jag kan inte låta bli att fundera på vad allt som också skulle kunna hända i och kring det tomma varvet när båtarna är ute på sjön. Musik, café, workshopar...

"Du skulle bara se hur solnedgångsljuset silas in mellan brädorna ", fortsätter Max. Jag vet inte vad han har för planer ifall verksamheten kan fortsätta. I tidningarna skrivs det att "vi kan inte utveckla verksamheten och göra investeringar med så korta hyreskontrakt". Jag hoppas att vi får se vad Max har för planer!

Om jag har förstått rätt så håller staden på att planera hela västra åstranden och då är det ju förstås vettigt att göra det som en helhet. Också nytt kan bli fint, några hundra meter från varvet har vi till exempel den nya August Eklöfs park (här var det namnet som det såsades med, först skulle den heta Engels park).


Men när det finns byggnader med vettig verksamhet och som gläder så många förbipasserare har jag väldigt svårt att förstå varför man inte kan planera runt och inte på. När man ser vad som växer fram en bit från varvet så blir man ännu mer övertygad om att de här gamla rödmyllade "brädhögarna" behövs.



Och om jag inte har gjort min åsikt tydlig, avgör själv: På vilken sida om ån på just det här stället är byggnaderna snyggare? Och båtarna också för den delen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar