27.5.11

sen uskottiin karkottavan pahan silmän

Jag blev uppe sent med boken Kuningattaren kaupungissa - vanhoja taloja, unelmien koteja. För två år sedan besökte jag mässan Renovera ger mera i Lovisa och flera av husen i boken har jag tassat omkring i. Boken är fin men det var kanske lite mycket för en läsning, dels vill man bläddra i den som en inredningstidning, dels borde man fördjupa sig i berättelserna.

Ylipappi Aaronin hauta heter berättelsen om huset med den här farstukvisten.

"Sinisen porstuan väri juontaa Välimeren maihin, jossa sen uskottiin karkottavan pahan silmän. Tosiasiassa siniseksi maalatut ikkuna- ja ovenpielet karkottavat tauteja kantavia kärpäsia ja sen myötä "pahan silmän" aiheutttamat sairaudet."

Renovera ger mera har ju döpts om till Lovisa historiska hus. Vi ses där den 27-28 augusti!

Men tillbaka till den där blå färgen. Vi har nyligen byggt ut vårt lilla gamla hus till ett lite större hus. Bland annat byggde vi en ny trappuppgång och ville få en traditionell blå färg på den. Det jag inte visste då var att den skyddar oss från att följas av det onda ögat när vi går upp till våra sovrum. Men det är ju ett trevligt bonus.

1 kommentar:

  1. Den blå färgen, nästan helig i Grekland och Ryssland och även längte österut, lär ursprungligen ha fått sin status för att insekter ogillar den. Har jag fått lära mig någonstans. Låter nog så bestickande men någon källforskning har jag inte gjort.

    SvaraRadera